Værnepligt

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1365
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Værnepligt

Indlæg af oz7xf »

Det, der virkelig undrer mig omkring foreningsdannelse er al den råben op om manglende nye og yngre medlemmer af foreningen. Man skal skabe sig fremtid, men ingen har rigtig reflekteret omkring, hvad der sker ude i det omgivende samfund.
Jeg har gennem mange år observeret en vis interesse blandt radioamatører i at deltage i radiokommunikation, som de selv oplevede den, da de engang var værnepligtige for omkring 50 år siden. Nogle husker måske endnu længere tilbage eller har i det mindste læst om den radiokommunikation, der foregik fra de ganske få frihedskæmperes endnu færre radioforbindelser til England. Man må dog kunne gøre noget som radioamatør for samfundet er disse gamle kæmpers parole den dag i dag. At så samfundet har en helt anden mening er så en anden sag, som jeg ikke her vil bruge tiden på at underbygge og begrunde, men i stedet hoppe direkte ud i det, der virkelig undrer mig.

For tiden foregår der en markant ændring af værnepligten i Danmark. Værnepligtstiden stiger til et år og op til 2 år for særligt udvalgte. Og antallet øges til omkring 8000 værnepligtige om året. Min opgave her er ikke at advokere for, at dette tal burde være større, men derimod kikke lidt på, om foreningen EDR har reflekteret over det foreningsmæssige potentiale, der ligger i den øgede værnepligt. Min konklusion er, at der endnu ikke er startet overvejelser omkring tilvejebringelse af egnet medlemshvervning af denne store gruppe unge mennesker, der alle på en eller anden måde ikke kan undgå kontakt med moderne militærkommunikation.
Jamen, der er da særlige tilbud til nye medlemmer i det første år. Der må jeg i al beskedenhed bemærke, at det er ikke penge disse nye værnepligtige kommer til at mangle. Det er snarere muligheden for at bruge dem. Skal der så gang i foreningens rotationspresse til fabrikation af nye foldere. Så afgjort nej. For foldere skal håndteres og bæres ud til målgruppen og den opgave er der ingen i foreningen, der hverken kan eller skal magte. Informationen kan glimrende foregå digitalt og fra mand til mand. Kvinderne kommer først lidt senere, så vidt jeg har forstået det.

Bolden er givet op. Skab en fremtid for foreningen. Et succeskriterie for hvervningen af dette nye potentiale vil ligge i størrelsesordenen 1 - 2 %.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 712
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Værnepligt

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester!

Jeg skal lige være færdig med at læse "En flygtning krydser sit spor".
Den gav jeg mig i kast med fordi jeg havde en mistanke om at forfatteren ofte bliver 'fejl-citeret'.
Og jeg tror at jeg har ret i min mistanke, efter at have kæmpet mig lidt over halvvejs igennem nu.

Den kræver lige lidt tid, og mange batterier til lommelygten, da det er lidt mørkt og dystert inde i den bog.

Så skal jeg se om jeg kan finde lidt tid til en reflektion over indlægget.
Men lad mig starte med at spørge til analogien over til værnepligten?

VY 73

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 234
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Værnepligt

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan

Du glemmer, at der selv i en krigssituation skal være nogen til at passe på de ældre, kvinder og børn.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1365
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Værnepligt

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: ons maj 08, 2024 9:46 Jeg skal lige være færdig med at læse "En flygtning krydser sit spor".
Halløj, Kenneth

Jeg husker svagt Sandemoses titel fra en af barndomshjemmets reoler. Hvem af mine forældre, der havde klemt den inde der, er jeg ikke klar over. Både den og Franz Kafkas Processen fik jeg begyndt på adskillige gange, men de fangede mig aldrig rigtigt interessen dengang. Det var først som næsten 40-årrig, at jeg fik fuldført Processen og Sandemose afventer stadig.
Der kan dog næppe herske tvivl om, at al litteratur bliver fejlciteret og citater bliver taget ud af sin helhed og tilpasset en helt anden situation. Jeg vil se om jeg kan få styr på Sandemose en af de kommende dage, uger eller måneder.

Du spørger ind til analogien over til værnepligten. I ordets bogstaveligste forstand eksisterer der vel næppe nogen, men der er nogle fællestræk og alene det, at mennesket generelt er nysgerrigt, kan skabe grobund for en forening af EDRs karakter.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1365
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Værnepligt

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: ons maj 08, 2024 17:58 Du glemmer, at der selv i en krigssituation skal være nogen til at passe på de ældre, kvinder og børn.
Hej Kjeld

Der er meget jeg glemmer og endnu mere jeg bevidst undlader. Når jeg ikke i mit indlæg omtaler krigssituation er det af den årsag, at jeg ikke ser den realistisk i forhold til amatørradio. Men emnet er interessant.
TV/Radiosendeanlæg tages ikke længere ud over en nat, men et angreb en gang om året på en enkelt station er rigeligt som terror mod civilbefolkningen. Det samme gør sig gældende med internettet. Det er langt bedre at bevare civilbefolkningens kommunikation så intakt, at rygter og terror udbredes. Man tænder en lunte med misinformation og afventer resultatet.
Det drejer sig ikke i dag om at lamme et lands kommunikation eller øvrig infrastruktur i længere tid. Og kan man tilmed gøre det uden at være i krig i oprindelig forstand, kan man jo få sin modstander til at danse, som man lyster. Vi danser, men ikke af egen lyst.

PS
Giulio Douhet, en italiensk flyverofficer og luftmagtsteoretiker tog i sit værk: "Il dominio dell'aria" (Luftherredømmet) fra 1921 ikke højde for nogen ridderlighed, da han omtalte idéen om strategiske luftbombardementer af civilbefolkningen som middel til at ødelægge fjendens modstandsvilje.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1365
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Værnepligt

Indlæg af oz7xf »

Jeg bør måske skære ud i pap, at der ikke fra min side er eller har været nogen intension om, at foreningen, dens medlemmer eller nogen radioamatør overhovedet skulle deltage i nogen form for støtteelementfunktion til de danske eller internationale styrker, hvis nogle skulle få den opfattelse eller tanke.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar